Zoek Blog
Jouw kinderen verdienen een fitte ouder

Als vader van twee sportieve puberzonen ben ik blij om te zien dat ze het voorbeeld van hun ouders hebben overgenomen. Niet dat ze uit zichzelf in een vakantie een rondje gaan rondlopen of oefeningen gaan doen. Die noodzaak zien ze nog niet echt in. Er is nog weinig relatie tot hun humeur, tot hun pijntjes of tot hun tabletnek. Heel begrijpelijk als je verder gezond bent. Ze zijn nooit echt ziek (geweest), op een snotneus of een dagje koorts na. Maar in het sportseizoen drie keer voetballen, twee keer tennissen en een keer gymmen per week en op de fiets naar school. Geen scooter, die komt er niet in. Zonde van je conditie, je geld en het milieu.


Zelf begint de PHPD (Pijntje Hier Pijntje Daar) bij mij en bij mijn vriendin zich op te stapelen. Maar ondanks die pijntjes gaan we stug door met ons beweegprogramma. Want wij weten dat we erg chagrijnig worden, wanneer we langer dan twee dagen niet hebben gesport.

Hoe ziet een gemiddelde sportweek van mij eruit:

Maandag: Krachttraining/fitness

Dinsdag: Rustdag

Woensdag: Krachttraining/fitness

Donderdag: Spinning

Vrijdag Krachttraining/fitness

Zaterdag: vlaggen of fluiten bij voetbal

Zondag vlaggen of fluiten bij voetbal


Hoe leuk is hat als je tegen de 50 bent en je nog steeds mee kan sprinten met de 18 jarigen op het voetbalveld. Met enige snelheidsrestricties, anders klappen je hamstrings eruit (net als bij Arjen Robben en die is nog geen 40). Dat je tijdens het geven van een voetbaltraining gewoon mee kan doen met de 15 tot 30 "straf" push-ups, als ze de bal over hebben geschoten of de speedladder hebben verknald. Ik zie dit altijd als beloning push ups, maar daar zijn die gasten het nooit mee eens.

Voordat je het weet ben je 10 jaar en 10 kilo verder

Wanneer je jonge kinderen hebt - been there, done it, never again - komt er veel op je af. Nachtelijke waakzaamheid, luiers verschonen, niet slapen......o je hebt ook nog een drukke baan, je partner wil aandacht, je sociale leven trekt aan je en je wilt nog wat tijd voor jezelf. En dan is de week zo voorbij, ben je een kilootje zwaarder en heb je geen zin meer om te bewegen.

Tired couplejpg


Je doet al genoeg en sporten staat niet eens op de achterkant van je to do list. Ergens komt dan het punt dat je lichaam je in de weg zit. Je kinderen en je partner vinden je een wrak, je bent de laatste die op vakantie de bergtop bereikt of nog erger......je komt niet eens verder dan 100 meter van je hotelkamer, omdat je zo moe bent. Beetje overdreven dit, maar je snapt de strekking.

Niet alleen jij verdient het om fit te zijn. Nee, ook je kinderen (en je partner) verdienen het om fit te zijn. Je geeft ze een voorbeeld mee en mijn ervaring is dat het goede voorbeeld geven uiteindelijk leidt tot meer gewenst gedrag dan roepen dat ze moeten sporten, maar het zelf niet doen.

Fitte ouderjpg

Laatst hoorde ik een verhaal van een jonge meid, die haar vader op jonge leeftijd verloor aan een hartaanval. Ze was zelf sportief geweest tot haar 28e, het moment van het overlijden van haar vader. Ze stond op het punt om naar de EK te gaan, maar door deze privé omstandigheden kwam het er niet van. Daarna nooit meer een bal aangeraakt, niet meer gesport, wel een gezinnetje gestart, drukke baan........de rollercoaster was begonnen. Nu, jaren later, heeft ze uitval in haar gezicht en is ze voor onderzoek voor eventuele hartproblemen in het ziekenhuis.

"Mijn kinderen verdienen een fitte moeder. Ze moeten niet hetzelfde meemaken als ik met mijn vader!"

Deze zin triggerde mij tot het schrijven van deze blog. Zelfs voormalige (top)sporters, die weten wat sporten met je doet, raken in verval wanneer ze niks doen. Het ontbreken van een goed sportprogramma leidt dan tot uitstel.

Zonde, want iedere dag eerder beginnen is een dag eerder fit.

Merk jij dat je jezelf en je lichaam in de steek laat? Dat je veel minder kan dan vroeger? Dat je iedere dag moe bent en aan het einde van de dag liever op de bank hangt?

Get yourself together, neem contact met me op. De (eigen) ervaringen die ik heb opgedaan in de afgelopen jaren, neem ik mee in de trainingen. Investeer in jezelf, je kinderen zullen je dankbaar zijn.

Tot snel,

Jeroen PT

Het wordt weer donkerder, verlichting voor tijdens het sporten!

Veiligheid voorop

De dagen worden weer wat korter...........nee, dat klopt natuurlijk niet. Het wordt gewoon iedere dag wat eerder donker. Veel buitensporters gaan het hele jaar; ze fietsen, lopen hard, wandelen door weer en wind. In de winter ben je zonder verlichting een gevaar op de straat!

Regelmatig krijg ik de vraag of ik als Personal Trainer goede verlichting ken voor kleding tijdens het buiten sporten. Je bent namelijk een deelnemer aan het verkeer, ook als je hardloopt of wandelt. Zelf schrik ik me soms een hoedje, wanneer ik uit het niets een hardloper zie verschijnen zonder enige vorm van verlichting. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Om antwoord te geven op de vraag: ja, ik ken sportverlichting. Niet van de Action, het Kruidvat of andere goedkopere varianten. Nee, dit is echt kwalitatief hoogstaande verlichting, dat het ook nog eens lang doet, zonder dat je een nieuwe moet kopen om dat het een wegwerpmodel is.
550x539 1jpg
Het is te koop via bol.com. Klik op onderstaande link en je komt direct bij diverse producten, zoals rugzakverlichting, ledvesten, ledarmband, etc.




Eigenschappen van een van de hardloop ledvesten:

  • 4 krachtige witte ledlampjes voor (5050 leds)
  • 4 krachtige rode ledlampjes achter (5050 leds)
  • reflecterende details en logo’s voor extra zichtbaarheid
  • 1 (via USB oplaadbare) batterijvoeding voor zowel voor als achter
  • ademende meshvoering
  • zeer goed verstelbaar dmv (zachte) klittenband
  • verkrijgbaar in S, M, L en XL en XXL
  • verkrijgbaar in Oranje en GEEL/LimeGroen
 

Jij wilt toch ook veilig thuiskomen na een avond- of ochtendtraining in het donker.

Corona kilo's

Afvallen als werkwoord………

In deze periode waarin Covid nog steeds veel invloed heeft op ons dagelijks leven, hoor ik regelmatig dat de Corona-kilootjes er weer af moeten. De een is wat meer gaan eten, de ander wat meer gaan drinken of beide. Als personal trainer ken ik dit patroon ook zelf en ik ben er niet ongeschonden doorheen gekomen. Mijn spieren voelen slapper, ik zie een zwembandje ontstaan en voel me niet zo fit als een aantal maanden geleden. En wat blijkt……..langzaam ben ik 2 kg zwaarder geworden door een beetje emotie-eten, vervelingsdrinken en een beetje minder bewegen.

De grens is nu bereikt, want als ik boven de 85 kg kom, dan gaan de alarmbellen rinkelen en ga stappen ondernemen!! Niet dat ik te dik ben, maar als ik de lat hoger ga leggen (bijv. 90 kg), dan is de kans groot dat ik richting die lat ga.

Stappen ondernemen? Je gaat dan toch afvallen? Zo hoor ik het namelijk regelmatig. “Jeroen, ik ben aan het afvallen.” Afvallen als werkwoord?! Daar moet ik altijd om lachen, als ik het hoor. Afvallen als actief werkwoord kan in mijn ogen niet. Het is volgens mij een gevolg van…….

Door meer te bewegen, gezonder te eten, minder te snacken/snoepen zal het resultaat zijn dat je afvalt. Maar je kunt niet op afvallen zitten, zoals je op voetballen kunt zitten. Je zult misschien denken:” Wat een gezeur om een woordje of het gebruik ervan. Je snapt toch wat ermee bedoeld wordt?!”vegetables-15148765177XWjpg

Snappen doe ik het, alleen schuilt er een “gevaar” in deze manier van denken. Wanneer je focus ligt op afvallen, dan zet je het afvallen voorop. Het wordt dan zo’n ding……een getalletje. En je kunt het afvallen wel sturen, maar de beste manier bestaat niet. Die is voor iedereen net even anders. Mijn ervaring is, dat je jezelf jaren moet geven (denk je hele leven lang). In drie weken 10 kg kwijtraken lijkt fantastisch, maar dan zitten er na verloop van tijd meestal weer 12 kg aan.

Maak een plan

Wanneer je afvallen ziet als een gevolg, dan focus je op meer bewegen, gezonder eten en minder snacken. Dan ga je je vanzelf beter voelen. Die zak chips gaat je dan tegenstaan. Je wilt dan bewegen omdat je je daarna fitter voelt. Een plus een wordt dan drie, wat volgens sommige wiskundigen best lastig is.

Mijn vraag aan iemand die zegt aan het afvallen te zijn, is wat hij/zij gaat doen als het gewenste getal op de weegschaal zichtbaar wordt? Ben je dan blij of zelfs gelukkig? Mmmmmm, meestal is dan het antwoord dat er nog wel wat te verbeteren valt.

Haal de focus af van je streefgewicht en maak een plan. Pas kleine dingen aan in je levensstijl, bijv:

-         Dagelijks eet ik 300 gram groenten

-         De komende maand snack ik de helft van wat ik normaal doe

-         Wekelijks sport ik drie uur (doe iets wat je leuk vindt, dat houd je langer vol)

-         Met mijn stappenteller ga ik dagelijks boven 10.000 stappen uitkomen

Je zult zien dat als je energie stopt in je plan, dan zal je lichaam er vanzelf voor zorgen dat je je lekkerder gaat voelen. Als beloning zul je afvallen. Maar dat vind je dan niet eens meer belangrijk!

Hulp nodig? Maak dan een afspraak met Jeroen PT.

Nieuws m.b.t. het corona-virus

Buiten trainen op minimaal 1,5 meter afstand mag. En vanaf 1 juli ook weer binnen bij het hernieuwde LifeFit Centre. Voor al mijn sporters is het mogelijk om buiten te trainen. We spreken dan af op een locatie die jou het beste uitkomt (Kraantje Lek, Groenendaal of Zwaanshoek). Jeroen PT verzorgt het materiaal om mee te trainen. Je zult voelen hoe lekker het is!!! Voor de trainingen bij LifeFit is een lidmaatschap verplicht.

Buitentrainingen: maximaal 4 personen per training. Kijk hier voor de tarieven.

Binnentrainingen: 1-op-1 en duotraining mogelijk. Kijk hier voor de tarieven.

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken:

  • Vermijd grote groepen mensen (sla verjaardagen, horecagelegenheden over) en werk zoveel mogelijk thuis
  • Was regelmatig je handen met zeep (zeker voor en na een bezoek aan openbare plekken, zoals supermarkt, sportschool, school, etc)
  • Houd 1,5 meter afstand van je medemens en accepteer opmerkingen daarover
  • Volg het nieuws, zodat je weet welke wijzigingen er voor jou van toepassing zijn

Blijf kalm, alert en denk logisch na...........

Tip voor nare geurtjes in je kleding.....

Gadverdamme, het stinkt!

Je kent het wel. Je komt een fitnessruimte of leszaal binnen en je kunt de vorige les of sporters nog ruiken. Niet zo'n lekker begin van je work-out. Een beter milieu begint bij jezelf en dat geldt ook voor een beter okselmilieu, want als het ergens kan stinken is het in die kleine ruimte onder je arm.

Mensen trainen en waar getraind wordt, wordt gezweet. Tenminste ik doe dat wel. En wanneer ik deodorant gebruik, kan ik de meeste opkomende geurtjes elimineren. Maar vaak is dit niet afdoende om het zweet en de bacterien die zich in mijn shirt begeven helemaal te weren. Zeker wanneer ik mijn bezwete shirt in mijn tas doe en niet direct naar huis ga om mijn spullen te wassen.

Mijn shirt wordt een kweekvijver van bacteriën, die het erg fijn vinden om met z'n honderduizenden tegelijk te meuren. Haal ik mijn shirt thuis uit mijn tas, dan wil het wel eens gebeuren dat er zelfs een lucht van aminozuren is bijgekomen. Dat gebeurt wanneer je zo intensief hebt gesport dat je door je koolhydraten voorraad heen bent en je je eiwitten gaat aanspreken. Maar dat terzijde.

Even terug naar het shirt. Dat stinkt en je wilt niet iedere week een nieuw shirt kopen. Zonde, helemaal niet nodig, want er zijn prima oplossingen.

Oplossing 1: Toch een nieuw shirt

Je gelooft het of niet, maar sommige mensen hebben 15 jaar lang al hetzelfde onwelriekende shirt aan. Voor die mensen wordt het toch echt tijd om een nieuw shirt te kopen.

Oplossing 2: Gewoon wassen

Je laat een familielid je net gedragen shirt ruiken. Vol zweetlucht. Wanneer er een reactie komt, zoals:"Wat een heerlijke rozengeur of het ruikt naar pas gemaaid gras", dan hoef je niet veel te doen. Shirtje wassen en de volgende dag weer aandoen.

Oplossing 3: Een azijn badje

Idem als 2. Even laten ruiken, maar wanneer je nu stuit op een bijna kots-eravring van datzelfde familielid (medesporter kan ook), neem dan de volgende tips ter harte:

  • Gooi je shirt na het sporten thuis in een emmer. Spoel je shirt met warm water, wring het uit, zodat er al een deel van het zweet (inclusief bacteriën) door je doucheputje wegstroomt.
  • Doe je shirt weer in de emmer, vul de emmer voor een deel met warm water en voeg hier een flinke scheut azijn aan toe. Even roeren en lang laten staan. Lang is zeker 5 uur en maximaal 24 uur. Ik laat het zelf soms langer dan 48 uur staan (vergeten), maar dat is af te raden. Dan vinden er andere reacties plaats, waar ik nu niet verder over uitweidt. Je shirt stinkt dan op een andere manier.
  • Na het weken, uitwringen en met de eerstvolgende was meewassen.

Het is mij gelukt om zelfs het meest stinkende shirt weer fris te laten ruiken (aldus dat familielid).

Overige tips voor "stinkende" oksels zijn: douchen en de oksels goed wassen, deodorant gebruiken en blij zijn als iemand je vertelt dat jij of je shirt echt stinkt. Dat laatste is geen persoonlijke aanval, maar hulp in nood. Zie het als EHBO. Eerste Hulp Bij Okselonfrisheid. Mijn ervaring is, dat het heel moeilijk is om iemand erop aan te spreken, omdat de reactie van de ander soms onverwachts verdedigend is. Of nog erger, ze gaan in de tegenaanval. "Alsof jij altijd zo lekker ruikt!!!"

"Dankjewel, ik ga er wat aan doen", is mijns inziens de enige reactie die je kunt hebben. Tenzij je wilt stinken, dan doe je de volgende dag gewoon weer dat shirt aan. Het liefst ongewassen.

Mocht ik dus een keer stinken, zeg dan gewoon:"Jeroen, je (shirt) stinkt!!!" 

Met sportieve groet en bedankt,

Jeroen PT