Blog

Zoek Blog
Tip voor nare geurtjes in je kleding.....

Je kent het wel. Je komt een fitnessruimte of leszaal binnen en je kunt de vorige les of sporters nog ruiken. Niet zo'n lekker begin van je work-out. Een beter milieu begint bij jezelf en dat geldt ook voor een beter okselmilieu, want als het ergens kan stinken is het in die kleine ruimte onder je arm.

Mensen trainen en waar getraind wordt, wordt gezweet. Tenminste ik doe dat wel. En wanneer ik deodorant gebruik, kan ik de meeste opkomende geurtjes elimineren. Maar vaak is dit niet afdoende om het zweet en de bacterien die zich in mijn shirt begeven helemaal te weren. Zeker wanneer ik mijn bezwete shirt in mijn tas doe en niet direct naar huis ga om mijn spullen te wassen.

Mijn shirt wordt een kweekvijver van bacteriën, die het erg fijn vinden om met z'n honderduizenden tegelijk te meuren. Haal ik mijn shirt thuis uit mijn tas, dan wil het wel eens gebeuren dat er zelfs een lucht van aminozuren is bijgekomen. Dat gebeurt wanneer je zo intensief hebt gesport dat je door je koolhydraten voorraad heen bent en je je eiwitten gaat aanspreken. Maar dat terzijde.

Even terug naar het shirt. Dat stinkt en je wilt niet iedere week een nieuw shirt kopen. Zonde, helemaal niet nodig, want er zijn prima oplossingen.

Oplossing 1: Toch een nieuw shirt

Je gelooft het of niet, maar sommge mensen hebben 15 jaar lang al hetzelfde onwelriekende shirt aan. Voor die mensen wordt het toch echt tijd om een nieuw shirt te kopen.

Oplossing 2: Gewoon wassen

Je laat een familielid je net gedragen shirt ruiken. Vol zweetlucht. Wanneer er een reactie komt, zoals:"Wat een heerlijke rozengeur of het ruikt naar pas gemaaid gras", dan hoef je niet veel te doen. Shirtje wassen en de volgende dag weer aandoen.

Oplossing 3: Een azijn badje

Idem als 2. Even laten ruiken, maar wanneer je nu stuit op een bijna kots-eravring van datzelfde familielid (medesporter kan ook), neem dan de volgende tips ter harte:

  • Gooi je shirt na het sporten thuis in een emmer. Spoel je shirt met warm water, wring het uit, zodat er al een deel van het zweet (inclusief bacteriën) door je doucheputje wegstroomt.
  • Doe je shirt weer in de emmer, vul de emmer voor een deel met warm water en voeg hier een flinke scheut azijn aan toe. Even roeren en lang laten staan. Lang is zeker 5 uur en maximaal 24 uur. Ik laat het zelf soms langer dan 48 uur staan (vergeten), maar dat is af te raden. Dan vinden er andere reacties plaats, waar ik nu niet verder over uitweidt. Je shirt stinkt dan op een andere manier.
  • Na het weken, uitwringen en met de eerstvolgende was meewassen.

Het is mij gelukt om zelfs het meest stinkende shirt weer fris te laten ruiken (aldus dat familielid).

Overige tips voor "stinkende" oksels zijn: douchen en de oksels goed wassen, deodorant gebruiken en blij zijn als iemand je vertelt dat jij of je shirt echt stinkt. Dat laatste is geen persoonlijke aanval, maar hulp in nood. Zie het als EHBO. Eerste Hulp Bij Okselonfrisheid. Mijn ervaring is, dat het heel moeilijk is om iemand erop aan te spreken, omdat de reactie van de ander soms onverwachts verdedigend is. Of nog erger, ze gaan in de tegenaanval. "Alsof jij altijd zo lekker ruikt!!!"

"Dankjewel, ik ga er wat aan doen", is mijns inziens de enige reactie die je kunt hebben. Tenzij je wilt stinken, dan doe je de volgende dag gewoon weer dat shirt aan. Het liefst ongewassen.

Mocht ik dus een keer stinken, zeg dan gewoon:"Jeroen, je (shirt) stinkt!!!" 

Met sportieve groet en bedankt,

Jeroen PT

 


 

 

 

Beste spinner,

Het LifeFit Centre hanteert in de zomervakantie een zomerrooster. Dat houdt in dat er van zaterdag 21 juli tot en met zondag 2 september nog 1 spinningles is op zondag. Van 9.15 tot 10.15 uur. Ik hoop je ook bij mooi weer te zien in een van mijn spinninglessen. Kijk voor al mijn lessen in mijn spinningagenda. Je kunt ook verzoeknummers op mijn site achterlaten. Heb jij een heerlijk nummer met een beat erin, geef deze dan hier door.

In dezelfde periode (21 juli tot en met 2 september) opent het LifeFit Centre in het weekend haar deuren al om 7.30 uur. Voor meer informatie over het lesrooster en openingstijden kun je terecht op de site van LifeFit.

Jeroen PT

 spinning-shirt.jpg

 

Vanaf 1 januari 2018 worden alle spinninglessen bij LifeFit Centre verlengd naar 60 minuten. Dat is inclusief warming-up en cooling down. De meeste lessen duurden al meer dan 50 minuten. Dit willen we gelijk trekken.

Ook in 2018 gaat Jeroen PT er weer lekker tegenaan. Tot gauw in één van mijn spinninglessen.

b6f064a3-5c77-4da2-853c-29c8e2e56364.jpg

Beweegrichtlijnen 2017

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen luidt als volgt:

• Bewegen is goed, meer bewegen is beter.

• Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.

• Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.

• En: voorkom veel stilzitten.

 beweegrichtlijnen_figuur1.jpg

Download hier de samenvatting.

Dinsdag 4 juli was ik te horen in de uitzending van Gerard Ekdom op Radio 2. 

Regelmatig hoor ik heerlijke muziek op de radio, die ik vervolgens kan gebruiken in mijn spinningles. Zo dacht ik er ook over op een donderagavond in juni. Ik reed terug naar huis na een avondje Personal Training en hoorde een oude disco club hit. Helaas kwam ik er niet achter hoe het heette en van wie het was. Google bood geen uitkomst, dus maar een mailtje gestuurd naar DR. Pop, Gerard Ekdom.

Luister via de link naar het het stuk van de uitzending.

Fragment van Dr. Pop

 clipboard01.jpg